Website back-ups: maak jij ze regelmatig?
Het is misschien niet het eerste waar je aan denkt zodra je website in de lucht is. Of je vertrouwt er op dat je hosting provider back-ups voor je regelt (dat is zeker niet altijd het geval, goed checken dus!)
Het is dan ook één van de twee dingen waar ik op hamer bij het opleveren van een WordPress website (de ander is technisch onderhoud). Een back-up met kopie van je website kan namelijk letterlijk je bedrijf redden.
Regelt je hosting provider wel back-ups voor je, dan adviseer ik je alsnog om ook zelf regelmatig externe back-ups te maken.
Zo hou je recente reserve kopies van je website achter de hand, buiten de server omgeving van je hosting provider. Waarom is dit belangrijk?
Back-up, back-up, back-up (en bedank me later…)
Er zijn uiteenlopende redenen om back-ups te maken van je website.
Jouw site is een belangrijk onderdeel binnen je onderneming. Misschien is het zelfs de spil van je bedrijf (👋 👩💻).
Vraag jezelf dus af wat er zou gebeuren als je plots zonder website zit, wat zou dit betekenen voor jouw bedrijf?
Er kan weleens wat misgaan, back-ups kunnen dan handig zijn of zelfs cruciaal.
Wanneer je per ongeluk wat fout doet en een hele pagina delete of het design verprutst, dan biedt een back-up uitkomst. Met één klik op de knop herstel je jouw website naar zijn oude mooie zelf.
Het kan ook misgaan met het updaten van de software van je website. Dit gebeurt regelmatig bij grotere updates van WordPress, Divi of de plugins. Ik test zulke risicovolle updates daarom eerst uit op een clone van de website, en update daarna pas de live site.
In sommige gevallen haal je tijdens een technische update je site helemaal uit de lucht. Dan biedt een back-up uitkomst. Binnen enkele minuten staat jouw site weer online, pfieeeew.
Maar het kan ook serieuzer: wat als jouw site gehacked wordt of malware bevat?
Wanneer je regelmatig back-ups maakt heb je een recente schone, kopie waarmee je de site weer online kunt zetten. Zo gaat je website niet verloren en hoef je geen tijd en geld te investeren in een nieuwe site, zodat je bedrijf en je bezoekers er minimale gevolgen van ondervinden.
Daarnaast kan er ook wat misgaan met de server van je hosting provider of met het back-up proces zelf. Je bent dan niet alleen je site kwijt, maar ook eventuele back-ups die de provider gemaakt heeft.
Zorg voor externe back-ups: deze bewaar je buiten de serveromgeving van je hosting provider
Zelf maak ik dagelijkse back-ups van mijn site en de sites die ik onderhoud voor klanten. Binnen enkele minuten kan ik een website herstellen met een recente back-up van hoogstens 24 uur oud.
Hoe vaak moet je een back-up maken?
Dat ligt helemaal aan de rol die jouw site speelt binnen jouw bedrijf.
Heb je een webshop waarin belangrijke klantengegevens opgeslagen worden en regelmatig wat gekocht wordt?
Hangt er een ticketsysteem aan vast?
Produceer je dagelijks nieuwe content?
In dat soort gevallen wil je recente backups paraat hebben – eventueel zelfs real time. In dat laatste geval heb je betaalde back-up software nodig.
Heb je een statische website die nauwelijks geüpdatet wordt en geen belangrijke klantengegevens verwerkt? Dan volstaat één keer per week. De gratis versie van Updraft Plus werkt dan prima.
Met Updraft Plus maak je snel en makkelijk een externe kopie van je WordPress website, gratis
In de video onderaan deze pagina laat je zien hoe je een externe backup van je WordPress website kunt maken met de plugin Updraft Plus. De backup bewaar je dus extern, buiten de serverruimte van je hosting provider.
Je kunt de backup op verschillende plekken opslaan. Zelf verkies ik Dropbox. Ik raad je aan om een lege Dropbox aan te maken die je uitsluitend voor je website backups gebruikt.
Heb je al een Dropbox aan jouw e-mailadres hangen? Met een extensie voeg je een extra account toe!
Door een extensie te gebruiken kun je een extra e-mailadres creëren binnen je bestaande e-mail adres.
Voorbeeld: mijn e-mail adres is mail@laylaverbeek.com. Wanneer ik hieraan +ietsextra toevoeg, dan kan ik daarmee een tweede Dropbox openen, bijvoorbeeld via mail+backup@laylaverbeek.com.
De welkomstmails van Dropbox komen gewoon in mijn mail@laylaverbeek.com inbox terecht. Zo kun je eindeloos extra mailadressen aan je bestaande e-mail account koppelen.
Je kunt de back-up op verschillende plekken opslaan voor extra veiligheid. Bewaar bijvoorbeeld ook nog een kopie op de harde schrijf van je laptop of op een externe harde schrijf.
Je kunt de plugin zo instellen dat er automatisch backups gemaakt worden, dagelijks, wekelijks of maandelijks. Doe het regelmatig en check altijd of de backup is geslaagd. Plan het wekelijks in je agenda, maak er een gewoonte van.
Updraft Plus plugin: zo maak je zelf een backup van je site (11 minuten video)
Service Plan: geen omkijken naar back-ups + beveiliging, software en server updates
Komt het er niet van om back-ups te maken of heb je geen zin om erin te duiken? Dan kun je het ook uit handen geven.
Mijn Service Plan voor WordPress onderhoud voorziet niet alleen in externe back-ups. Ik voer ook alle technische updates uit (WordPress, Divi, theme, plugins, database en server) zodat je zelf geen omkijken meer hebt naar je website 😀
Het Service Plan komt met een extra beveiligingslaag en malware verwijdering – want een site is natuurlijk nooit 100% hack en malware proof, je kunt het wel zo lastig mogelijk maken.
verder lezen? misschien zijn deze artikelen ook wat voor jou…
✒️ Bloggen voor je creatief bedrijf werkt, mits je het strategisch doet
✒️ Sterke, unieke wachtwoorden maken en veilig opslaan: gebruik een password manager