Je website laten maken door een webdesigner? Maak je doelstellingen helder!

Je hebt niets aan een website die prachtig is maar bezoekers niet omzet tot klanten.

Daarom is mijn eerste vraag altijd: wat wil je bereiken?

Op die manier kan ik goed inschatten welke aanpak nodig is om jouw website tot een succes te maken, en welke functionaliteiten je daarbij nodig zult hebben. Zo kan ik je goed adviseren qua strategie en implementatie.

Sommige software is inbegrepen in mijn Service Plan (+PLUS) voor WordPress website onderhoud.

Maak ik jouw website en neem je dit bij mij af, dan hoef je de software licenties niet apart aan te schaffen; dat scheelt weer!

Denk vooraf dus goed na over wat je doelstellingen zijn met de website. Die kunnen heel verschillend zijn…

Doelstellingen website

Portfolio
Met een paginabrede fotogalerij of showreel toon je jouw werk. Zorg dat het op een logische plek te vinden is en makkelijk gedeeld kan worden met anderen, bijvoorbeeld een partner, familie of collega’s. De uiteindelijke beslissing om met jou in zee te gaan wordt namelijk zelden door één persoon gemaakt. 

Zakelijk blog
Bloggen is een geweldige manier om beter gevonden te worden in Google. Het is niet alleen goed voor je vindbaarheid, je toont er ook je ervaring en expertise mee en bouwt een band op met je publiek. Je blog kan je zelfs tijdwinst opleveren.

Krijg je vaak dezelfde vragen? Schrijf erover en link simpelweg naar het artikel, waarin je advies geef of laat zien hoe iets werkt.

Ook kun je je blog inzetten voor het groeien van je e-maillijst.

Je kunt in relevante artikelen linken naar je gratis weggever of hen een simpele content upgrade aanbieden – zoals ik met dit artikel heb gedaan 😉 – iets wat je lezers kunnen downloaden of inzien in ruil voor hun e-mailadres.

Zo kun je via e-mail met hen in contact blijven nadat jouw gratis weggever of content upgrade is ontvangen.

Afspraken maken met (potentiële) klanten kan een tijdrovend klusje zijn. Telkens heen en weer mailen om tot een datum/tijdstip te komen is niet bepaald efficiënt. Een online agenda als Calendly of Tidycal biedt dan uitkomst. *

Klanten en geïnteresseerden kunnen zelf een afspraak plannen in jouw online agenda. Alles gaat automatisch. Het enige wat jij moet doen is je papieren agenda weggooien en overstappen naar een digitale!

Je koppelt Calendly / Tidycal simpelweg aan je digitale Google of Outlook kalender / iCal (Apple) en de tool doet de rest.

Verlopen jouw afspraken online, via Zoom of bijvoorbeeld Google meetings? Ook die kun je koppelen. De tool genereert automatisch een Zoom link en stuurt zowel jou als de (potentiële) een bevestiging en reminders met daarin de link naar jullie meeting. Easy peasy, jij hoeft zelf helemaal niets te doen.

Tijdens de boeking kun je jouw (nieuwe) contact vragen laten beantwoorden, zodat je alvast informatie vergaart en kandidaten kunt valideren.

Door Woocommerce en Mollie te integreren in je WordPress website kun je de website voorzien van een professionele shopfunctie. Woocommerce is gratis, voor Mollie betaal je per verkoop transactiekosten.

Wat als ik slechts enkele producten wil verkopen? Of een handvol workshops, een eBook of een kleine selectie van mijn werk?

Je hebt dan nog steeds een winkelpagina nodig en bepaalde functies – bijvoorbeeld bezorgopties – maar een Woocommerce shop met uitgebreide functies is dan vaak overbodig. Meestal is een slim contactformulier met betaaloptie voldoende.

Ik ontwikkel zelf geen grote, uitgebreide Ecommerce websites, maar voeg wel regelmatig een shopfunctie toe met Woocommerce of Fluent Forms.

En als ik online coaching of (terugkerende) afspraken verkopen of een online evenementen agenda wil integreren?

Dat kan met een online agenda als Calendly of Tidycal, waarmee ook betalingen geactiveerd kunnen worden. *
Zie hierboven: “(Potentiële) klanten spreken en afspraken met hen maken”.

Heb je echter een meer completer boekingssysteem nodig – omdat je met meerdere personen werkt of op verschillende locaties bijvoorbeeld – dan is software zoals Amelia geschikt.

En met The Events Calendar voeg je een evenementen Agenda (zoals UIT agenda) toe, al dan niet met online ticketverkoop.

Dan zul je een platform moeten kiezen waarmee je de leeromgeving maakt. Denk na over wat dit platform moet kunnen en hou rekening met eventuele maandelijkse of jaarlijkse kosten voor gebruik van het platform.

Ik gebruik Lifter LMS om een online cursusomgeving en membership toe te voegen aan je Divi website. In combinatie met de Divi theme builder geeft het een enorme vrijheid aan design mogelijkheden.

Met als voordeel dat ik de leeromgeving qua design naadloos aan kan laten sluiten bij je huisstijl, waardoor het écht onderdeel is van je website en aansluit bij jouw merk.

Soms word ik gevraagd om een website in meerdere taalversies te creëren – meestal Nederlands en Engels. Ik krijg regelmatig de vraag:

‘Moet ik dan een aparte website hebben?’

Absoluut niet!

Als je meerdere exemplaren van dezelfde website hebt, betekent dit dat je op meerdere plaatsen de content zult moeten wijzigen. En je zult beide sites technisch moeten onderhouden.

Dat brengt een enorme hoeveelheden extra werk en stress met zich mee, en het is kostbaar om meerdere sites te bouwen.

Gelukkig is er een veel eenvoudigere oplossing voor WordPress websites: een vertaalplugin op je website installeren.

Er zijn veel goede opties beschikbaar. De plugin die ik hiervoor gebruik is WPML. Het is de bekendste en het meest compleet, je kunt eventueel zelfs het vertaalwerk via WPML uitbesteden aan professionals!

WPML is gebruiksvriendelijk en SEO proof: je kunt je website volledig optimaliseren voor SEO in meerdere talen. WPML is opgenomen in mijn Service Plan.

Je gelooft het misschien niet, maar een kleine e-maillijst met geïnteresseerde, enthousiaste fans kan tien keer meer waard zijn dan een grote social media following en duizenden websitebezoekers per dag!

Wanneer mensen jou hun e-mailadres toevertrouwen, doen ze dat omdat ze je vertrouwen en interesse hebben in jouw content, product of dienst. Dit zijn fans die graag van je willen horen en sneller tot aankoop over zullen gaan dan bijvoorbeeld je volgers op social media.

Aan de basis heb je een e-mail marketing software nodig – die komen er in verschillende soorten en maten: hier mijn favoriete e-mailmarketing platformen.

Natuurlijk moeten mensen zich kunnen inschrijven. Dat kan door een inschrijfformulier / opt-in te maken binnen het platform en dit te integreren op je site. Vaak ziet dit er nogal… standaard uit, je hebt slechts beperkte design en weergave opties.

Wil je graag een pop-up of fly-in die bijvoorbeeld verschijnt wanneer mensen willen wegklikken of voor een bepaalde tijd op je site verblijven? Dan zul je hier software voor moeten aanschaffen.

Er zijn verschillende opties op de markt die optimaal integreren met alle grote e-mail marketing providers. Je kunt ze opmaken in jouw huisstijl, zodat het formulier naadloos aansluit op je website design. En met mijn Service Plan (+PLUS) hoef je dit niet apart aan te schaffen.

Non-profits verschillen enigszins van op diensten gebaseerde websites, met name goede doelen die online donaties willen ophalen.

Alles moet erop gericht zijn om die donaties aan te moedigen, en dit kan alleen worden bereikt door loyaliteit en vertrouwen op te bouwen.

Effectieve websiteteksten zijn cruciaal: het zorgt er voor dat je een connectie maakt met je lezer en vertrouwen opbouwt.

Uiteindelijk moet je website donaties opleveren.

Niet alleen door directe donaties mogelijk te maken via de site, maar ook door inschrijvingen te genereren voor je e-maillijst, zodat je in contact kunt blijven; lang nadat iemand je website heeft bezocht. Op die manier bouw je een duurzame relatie op met je (potentiële) donateur.

Wanneer je producten gaat promoten van anderen in ruil voor een commissie, dan zul je content gaan produceren en dus een blogfunctie nodig hebben. De blogfunctie moet voorzien worden van een categoriseringsfunctie, waarmee je artikelen en video’s kunt ordenen en kunt filteren.

Om gevonden te worden in Google zul je aan de slag moeten met SEO (zoekmachine optimalisatie), zodat je website, je artikelen, afbeeldingen en video’s gevonden kunnen worden.

Het is belangrijk dat je website Google vriendelijk gebouwd is en je pagina’s geoptimaliseerd worden voor zoektermen, metateksten en laadsnelheid.

Zorg ervoor dat je een systeem hebt waarmee je de affiliatelink kunt ordenen en kan opnemen in de website, zodat je overzicht behoudt, kunt zien welke pagina’s goed presteren en welke niet, en weet welke affiliatelinks kliks genereren (en wat de verwachte omzet is).

Als je een online tijdschrift / magazine / podcast site wenst die je voortdurend van nieuwe content voorziet – zoals Vice, Cineville, de Filmkrant, Dazed Digital en nieuwssites, dan heb je te maken met dynamische content. Dat vereist enige planning.

Je homepage wordt opgebouwd uit – dynamische – content die automatisch ververst en steeds de nieuwste artikelen, video’s en beelden laat zien.

Je hebt een blog-, filter- en zoekfunctie nodig, om te kunnen zoeken en te filteren op thema’s (categorieën). En een archieffunctie, want je wil oudere berichten die niet meer op de homepage getoond worden natuurlijk wel bewaren.

Ciao,
IK BEN LAYLA

WordPress webdesigner
& Divi specialist

#creatiefondernemer
#storyteller
#website
#landingspagina
#webshop
#blog
#seo
#emailmarketing
#automatisering