De contactpagina… wellicht niet het meest ‘sexy’ onderdeel van je website, maar een o zo belangrijk moment!
Iemand is geïnteresseerd in jouw aanbod en heeft besloten je te contacten – wat best spannend is. Dit is hét moment om die eerste ervaring met jou onvergetelijk te maken.
Dit is ook het moment dat jouw nieuwe contact het meest enthousiast is om van je te horen en meer van je te zien.
Wees dus uitnodigend, zorg voor een soepele follow-up en maak het… persoonlijk.
Cruciaal hierbij is het soort contactformulier wat je kiest.
Veel mensen gebruiken het standaard Divi contact formulier of Contact Form 7. Gratis contactformulieren die veel worden gebruikt. Toch zijn dit niet de beste opties:
😑 Deze formulieren maken geen logboek met inzendingen. Daardoor kun je niet achterhalen wie contact met je heeft opgenomen zodra je problemen hebt met e-mail ontvangst (jawel, dat komt vaker voor dan je denkt).
- Wanneer je het Divi formulier gebruikt dan is er overigens een betaalde plugin beschikbaar die dit voor je oplost.
😑 Met deze basic contactformulieren kun je eventueel een koppeling maken met je e-mail marketing software – zodat je nieuwe contact toegevoegd wordt aan je contactenlijst – maar overige gegevens die je contact ingeeft worden niet doorgespeeld.
En dat laatste is een gemis, want het stelt je niet in staat om op te volgen met een autoresponder die gepersonaliseerd is.
Je kunt diegene dus niet aanspreken met zijn/haar voornaam en bijvoorbeeld de dienst van interesse opnemen in je autoresponder.
En dat maakt het verschil. Een e-mail bericht met in je inbox met als titel: ‘Hi Layla, bedankt voor je interesse in onze studioshoot’ is natuurlijk veel pakkender dan een ‘Bedankt, je bericht is ontvangen’.
Slimme WordPress contactformulieren als Fluent Forms (mijn favoriet) lossen dit voor je op (geen betaalde affiliate link).
✔️ Ze bewaren alle inzendingen in je database (totdat jij ze verwijdert), je kunt ze inzien vanuit je WordPress Dashboard.
✔️ Ze voegen het nieuwe contact toe aan de contactlijst van je e-mail marketing software, maar kunnen ook overige ingevulde informatie doorspelen, waardoor je dit kunt verwerken in je autoresponder en andere vervolg berichten.
✔️ Je kunt er zelfs je succespagina mee personaliseren. Door te linken naar een specifieke succespagina én door info uit een formulierveld te vermelden op de pagina – bijvoorbeeld de voornaam.
Met krachtige e-mail programma’s als MailBlue, MailerLite of ActiveCampaign kun je het automatische bericht op die manier dus personaliseren.
En wanneer je jouw contact naar zijn interesse vraagt in een meerkeuzevraag, dan kun je opvolgen met een succespagina die daarop aansluiten.
En dat voelt een beetje magisch ✨ alsof jullie elkaar al kennen.
Stuur je vervolgens nuttige informatie stuurt via een autoresponder – zoals een prijsbrochure of een welkom video – dan zal je nieuwe contact blij verrast zijn en de snelle opvolging zeer op prijs stellen.
Je maakt niet alleen direct een goede indruk, het haalt een heleboel druk weg bij jou om direct te reageren. Én je onderscheid jezelf van al die concurrenten die geen speciale aandacht geven aan het contactmoment. Win – win!
Iedere site die ik oplever wordt met daarom zo’n slim contactformulier voorzien. Maar met Fluent Forms kun je veel meer…
Fluent Forms, veel meer dan alleen een contact formulier
Je Fluent Form formulier is super flexibel, heel makkelijk in gebruik en kun je voor van alles inzetten, bijvoorbeeld:
⭐ Quizzen
⭐ Prijscalculatie
⭐ Conversationele formulieren a la Typeform
⭐ Simpele online betalingen en donaties
⭐ Intake en inschrijfformulieren
⭐ Het verkrijgen van reviews en feedback
⭐ Enquêtes
En al die info kun je laten stroomlijnen met je email marketing software, waardoor je enorm veel handmatige communicatiewerk kunt automatiseren 🙌
Voor deze geavanceerde functies heb je de (betaalde) PRO versie nodig. Goed nieuws: de licentie hiervoor zit standaard inbegrepen in mijn Service Plan voor technisch website onderhoud.