Een website laten maken: wat kost het en waar let je op?

Wil je een (nieuwe) website laten ontwikkelen voor je bedrijf, maar ben je niet thuis in de wereld van websites en hosting? Dan kan het een behoorlijke zoektocht zijn. Je loopt al snel tegen een aantal dingen aan:

In welk systeem wordt de website gebouwd? Squarespace, Wix WordPress, Webflow…
Wat is het verschil eigenlijk?
En waarom vraagt die ene webbouwer €600, terwijl prijzen van anderen starten bij €2.000?

Er moeten heel wat keuzes gemaakt worden. Wellicht zie je door de bomen het bos niet meer. 

Ik weet hoe verwarrend het kan zijn. Er was een tijd dat ik zelf ook tegen deze keuzes aanliep. 

Met de juiste cursussen en vallen en opstaan heb ik mijn expertise opgebouwd. En die deel ik graag met je, zodat je een weloverwogen keuze kunt maken voor jouw bedrijf. 

Laten we kijken wat er nodig is om een website neer te zetten. En waarin een €600,- site verschilt van eentje die vier keer zoveel kost.

Platform 

Een van de eerste keuzes die je zult maken is het systeem waarin de website gebouwd wordt. Een belangrijke beslissing, het is immers de basis van je site. 

Vraag jezelf af:

  • Wil je een website met shop functie om bijvoorbeeld werk, workshops of cursussen te verkopen?
  • Gaat jouw vindbaarheid in Google (en dus SEO zoekmachine optimalisatie) een belangrijke rol spelen?
  • Wil je een systeem wat automatisch voorziet in het technisch onderhoud van de site?
  • Moet jouw site specifieke integraties bevatten en wil je bepaalde processen automatiseren?
  • Ga je actief aan de slag met het creëren van content: artikelen, video’s, een fotoblog of een podcast?
  • Wil je serieus werk maken van online marketing en het vergroten van je bereik?

Denk niet alleen aan wat de site nu moet kunnen, hou rekening met je ambities en waar je wilt zijn met je bedrijf in twee, drie jaar.

WordPress vs gesloten platformen als Wix, Squarespace of Webflow. 


WordPress is het meest gebruikte CMS ter wereld, maar liefst 30% van alle websites in de wereld draait erop. Het is gratis en open source, dus iedereen kan bijdragen.

Doordat het zo populair en open source is worden er enorm veel applicaties en software ontwikkeld door derde partijen, waarmee je bepaalde functionaliteiten en designelementen toevoegt aan je site.

Je kunt je WordPress website ook koppelen aan externe platformen zoals je e-mail marketing software.

Dit is een belangrijk verschil met platformen als Wix, Squarespace en Webflow – het zijn gesloten platformen die op kleinere schaal opereren. Soms brengt dat beperkingen met zich mee die je in WordPress niet zult ervaren.

In tegenstelling tot WordPress (wat gratis is) neem je een abonnement af om van het platform gebruik te kunnen maken. Daar is hosting overigens wel bij inbegrepen, iets wat je bij WordPress extern aanschaft.

WordPress.org vs wordpress.com

Raak niet in verwarring: ga voor een wordpress.org en niet voor wordpress.com. Beiden zijn gratis, maar het levert een totaal andere website op.

De .com variant is prima om een simpel persoonlijk blog te starten a la Tumblr. De site wordt dan gehost op de servers van WordPress, dus je hebt geen omkijken naar de technische achterkant.

Dat klinkt fijn, maar het beperkt je enorm.

Je kunt op de gratis .com versie bloggen of een simpel portfolio tonen, maar meer ook niet en het WordPress logo blijft zichtbaar.

Voor een professionele bedrijfswebsite die klanten moet aantrekken is een .com simpelweg geen optie.

Via wordpress.org kun je WordPress gratis installeren op een extern hostingpakket wat je zelf aankoopt. Het systeem kent verder geen beperkingen. Je site kan precies gebouwd worden zoals jij het wil en is in eigen beheer.

Met plugins (aparte stukken software) worden functionaliteiten toegevoegd aan je WordPress(.org) website.

En met Woocommerce (plugin) kan een shop aan je site toegevoegd worden, zonder daar maandelijkse kosten aan kwijt te zijn. Verder kun je ongelimiteerd aan de slag met zoekmachine optimalisatie (SEO) waarvoor – wederom – plugins beschikbaar zijn.

Domeinnaam + hosting 

Voordat je met WordPress(.org) aan de slag kunt schaf je eerst hosting en een domeinnaam aan.

De meeste creatieve ondernemers zullen hier €80 – €160,- per jaar aan kwijt zijn. Je hebt dan een sterke basis voor je website: goede service en een pakket waarmee jouw site optimaal kan presteren.

Mijn advies: zorg dat je zowel je domeinnaam als hosting zelf registreert, zodat deze op jouw naam staan. Op die manier blijft jouw website (en je domeinnaam) ten alle tijden van jou en zit je aan niemand vast. 

Sommige bedrijven leveren voor weinig geld een basic website, waarna je hen maandelijks betaalt en de site op hun server gehost wordt. Wees je er in dat geval van bewust dat je jouw website dan als het ware huurt en niet in eigen beheer hebt.

Wil je na verloop van tijd aan de slag met je vindbaarheid (zoekmachine optimalisatie / SEO), een winkelfunctie toevoegen, e-mail software koppelen of extra functionaliteiten, dan kan het zo zijn dat je daar maand extra voor moet betalen. Zo’n abonnementsvorm kan al gauw oplopen.

Of je wordt beperkt in je mogelijkheden: je krijgt geen volledige toegang tot je website en hostingomgeving en moet iedere kleine wijziging aan je site door hen laten uitvoeren. Op lange termijn kan dat een duur grapje worden. En ben je ontevreden over bijvoorbeeld de snelheid van je site, dan ben je afhankelijk van hun service.

Let dus goed op wat jou wordt aangeboden, zeker wanneer je vastzit aan een lange contractsperiode. Soms blijkt dat je ‘jouw’ site helemaal niet in eigen beheer kunt nemen of verplaatsen. Wees hier scherp op en bekijk goed de voorwaarden.

Squarespace, Wix en Webflow

Dan zijn er de gesloten platformen als Squarespace, Wix en Webflow. Dit kunnen prima opties zijn voor basic portfolio websites. Zeker als je de site zelf wilt maken en zo min mogelijk met techniek van doen wilt hebben.

Hou er wel rekening mee dat je site binnen het platform gebouwd wordt. De content is daardoor niet 100% van jou, en je kunt je website niet 1:1 overzetten naar een ander systeem.

Video- en audioblokken, je portfolio, blog-, productpagina’s en het design: het zijn onderdelen die je niet altijd kunt exporteren. En wil je overstappen naar andere webhosting omdat je niet tevreden bent over de snelheid van je site of de service, dan kan dat dus niet.

Hou ook rekening met hogere abonnementskosten voor bepaalde functionaliteiten zoals een shopfunctie. Wil je inzetten op je vindbaarheid met SEO? Dan ben je beperkt in mogelijkheden.

Dat klinkt negatief, maar een platform als Squarespace kan het wel degelijk een goede, betaalbare optie zijn voor creatieve doe-het-zelvers. Bijvoorbeeld wanneer je starter bent, zelf je website wilt bouwen en aan een simpele brochure website met portfolio genoeg hebt. In no-time heb je een mooie website staan zonder al te veel technische poespas.

Je hebt geen omkijken naar onderhoud en beveiliging (wat met WordPress.org wel het geval is), dit wordt allemaal automatisch voor je geregeld binnen het platform.

En de SEO beperkingen willen natuurlijk niet zeggen dat je niet zult ranken in Google. Ik ken mensen die prima vindbaar zijn in hun regio. Je merkt het vooral wanneer je die stap extra wilt gaan zetten, bepaalde functionaliteiten wilt gaan toevoegen en professioneel wilt groeien.

Developers die jouw website helemaal coderen.

Hou er rekening mee dat je meer afhankelijk zult zijn van je website bouwer. Voor iedere nieuwe pagina of wijziging in het design zul je bij hem/haar moeten aankloppen. Het kan ook beperkingen opleveren qua integraties.

Dit heeft gevolgen wanneer je actief met je site aan de slag wilt, regelmatig nieuwe content gaat creëren en wilt inzetten op SEO.

WordPress Thema vs builder: 

Ga je voor een WordPress site? Dan kan de website op verschillende manieren gebouwd worden.

  • Met code, een WordPress thema (theme) en de WordPress editor: Gutenberg, of
  • Met een extern thema (WordPress theme) wat je aanpast, en/of
  • Een extern bouwsysteem (builder).

Je kunt de site helemaal bouwen met behulp van zo’n builder. Of starten met een theme als basis, en dit aanpassen met behulp van de builder. Er worden veel thema’s en builders ontwikkeld door externe partijen; gratis en betaald.

Er is kwalitatief veel verschil in themes. Mijn advies: kies een betaald thema (theme) en ga voor een bouwsysteem (builder) van een gerenommeerde partij. Let er op dat beiden doorontwikkeld worden en dus voortdurend updates krijgen. 

Je WordPress website bestaat namelijk uit verschillende stukken software die met elkaar ‘praten’. Die software is continu in ontwikkeling – net als WordPress – en dat vraagt voortdurend onderhoud en innovatie van een thema en builder.

Ik word regelmatig gevraagd om websites bij te werken die al maandenlang geen updates hebben gehad. Soms blijkt zo’n site een theme of software te bevatten wat niet meer onderhouden wordt. 

Dit geeft na verloop van tijd problemen. Je theme is niet meer compatible met de nieuwste WordPress versie en geeft conflicten met plugins. Niet updaten is geen optie: door op oudere versies door te blijven draaien wordt je site gevoelig voor hackers en malware. 

Voor software is vaak een alternatief te vinden, maar het theme is het fundament waarop je site gebouwd is. Zodra dit geen updates meer krijgt zul je de site dus opnieuw moeten bouwen met een thema dat wel up-to-date is en onderhouden wordt.  

Divi theme builder: gebruiksvriendelijk en ideaal voor creatieve websites

Mijn persoonlijke favoriet is Divi visual builder van Elegant Themes *.

Het is één van de meest succesvolle theme builders. Ze bestaan ruim tien jaar, er zit een groot team achter Divi en het krijgt continu updates.

Ook is er heel veel documentatie beschikbaar: uitleg video’s, blog artikelen, Facebook groepen en er worden zelfs speciale cursussen en plugins ontwikkeld voor Divi. Een belangrijk punt: je zit je niet vast aan een bepaalde lay-out of template.

Ik bouw al mijn sites (ook deze) in WordPress met Divi en die zien er allemaal totaal anders uit. 

Divi is gebruiksvriendelijk, het wordt voortdurend doorontwikkeld door een groot team van ervaren developers, en the sky is the limit qua designmogelijkheden – je bent alleen beperkt door de skills van de webbouwer!

Je kunt het Divi theme hier aanschaffen *. Bouw ik jouw website? Dan is Divi inbegrepen 😀

Website strategie: sterk merk, SEO, gebruikservaring en overtuigende content

Het design is één van de allerleukste onderdelen in de ontwikkeling van een website. Maar het succes van jouw site hangt van veel meer af.

Dat mooie design verdient geweldige content: professioneel beeldmateriaal, pakkende en doelgerichte teksten en een heldere structuur, zodat je een geweldige eerste indruk achterlaat en van bezoekers fans maakt.

Is teksten schrijven niet zo jouw ding? Schakel een tekstschrijver in!

Een copywriter/storyteller kan je helpen om overtuigende teksten te schrijven waar jouw persoonlijkheid in doorklinkt.

Professionele copywriters weten ook hoe je deze webteksten SEO proof maakt, wat je ranking in Google ten goede komt. Ze hebben de juiste SEO tools om zoekwoordenonderzoek te doen. 

Zelf gebruik ik hier SERanking voor, want SEO vormt de basis voor iedere website die ik bouw. Ik ben weliswaar geen professioneel copywriter, maar ik ondersteun je bij het creëren van webteksten die zoekmachine proof zijn. 

Professioneel beeldmateriaal

Fotografen, videografen en illustratoren hebben de lastige taak om uit vele foto’s, illustraties en video’s een selectie te maken van hun allerbeste werk. Voor anderen is dit een post die apart gebudgetteerd moet worden.

Het design van je site kan er nog zo mooi uitzien: zonder sprekend beeldmateriaal wordt het niks

Website templates en themes worden niet voor niets voorzien van prachtige afbeeldingen. Wanneer je die gaat vervangen voor zelfgemaakte smartphone kiekjes zie je meteen het verschil. 

Heb je een professionele fotoshoot in de planning? Zorg er dan voor dat je voldoende foto’s ontvangt en ga voor variatie in kleding en locatie.

Mijn ervaring: ga uit van het dubbel aantal foto’s dan je eigenlijk in gedachten hebt. En wissel portretfoto’s af met close-ups van details. 

Wanneer je enkele van deze sfeerbeelden combineert met persoonlijke foto’s gemaakt door een fotograaf, geef je jouw site een professionele én persoonlijke uitstraling.  

Denk ook aan sfeerbeelden. Deze gebruik je als achtergrond in het website design. Je kunt ze natuurlijk laten maken, maar er zijn prachtige sfeerbeelden te vinden op stockfoto websites en tools als Canva en Getstencil.

Hier vind je een overzicht van mijn favoriete websites en tools met (gratis) stockfotografie  – rechtenvrije afbeeldingen, illustraties, vectoren en video. 

Meten, meten, meten: Google Analytics geeft inzichten en helpt je verbeteren!

Een professionele bedrijfswebsite kan niet zonder Google Analytics koppeling. Hoe kom je er anders achter of je website optimaal presteert? 

Met Google Analytics (GA4) krijg je data binnen over het gebruik en de prestaties van je website. Op basis van die data kun je zien wat er goed en minder goed werkt, waarna je actie kunt ondernemen en jouw website strategie kunt aanscherpen. 

Iedere professionele website developer zal Google Analytics integreren met je site, of het in ieder geval benoemen. Ik heb dit standaard opgenomen in mijn workflow. Of je nu wel of niet van plan bent er iets mee te doen: het is belangrijk om direct data binnen te halen. 

Vroeg of laat komen die inzichten van pas: wanneer je je marketingactiviteiten gaat professionaliseren, je website strategisch wilt verbeteren, of zodra je toe bent aan een redesign.

Helaas is niet iedereen zo nauwkeurig. Check dus altijd of koppeling met Google Analytics (en Search Console) inbegrepen is in de bouw of dat je dit zelf moet doen

Functionaliteiten

Hou rekening met betaalde plugins. Voor WordPress zijn enorm veel gratis plugins beschikbaar die verschillende functionaliteiten toevoegen aan je site. 

Vaak zul je aan een gratis plugin voldoende hebben. Maar in sommige gevallen raad ik een betaalde plugin aan.

Een fotografie site kan niet zonder een prachtige fotogalerij. En wil je een evenementen agenda op je website met uitgebreide filteropties en customisaties, dan zijn bepaalde betaalde plugins gewoon krachtiger en mooier dan de gratis varianten.

De kosten voor dit soort plugins variëren, afhankelijk van het soort functionaliteit dat je toe wilt voegen. Voor €25 heb je al een solide plugin waarmee je die prachtige fotogalerij kunt creëren. 

Tijdens onze strategie sessie bespreken we jouw wensen en je doelen met de website.

Dit geeft mij inzicht in de functionaliteiten die we nodig zullen hebben en welk prijskaartje hier eventueel aan hangt. Ik neem dit mee in de offerte.

Responsive design en mobile first

Wist je dat gemiddeld 80% van de websitebezoeken via smartphone gedaan wordt? De kans is dus groot dat iemand jouw site eerst op mobiel ziet. Daar moet je op inspelen!

Je merkt een groot verschil tussen websitebouwers wanneer het aankomt op responsief design.

Een responsive website past zich automatisch aan de verschillende schermgroottes aan van desktop, laptop, tablet en smartphones. Maar niet iedere designer doet dat even optimaal. 

Aangezien dit onderdeel meer kennis en coding skills vergt, zul je hier een groot verschil merken in kwaliteit.

Veel responsieve websites zien er op smartphone en tablet een stuk minder goed uit. Icoontjes en foto’s die opeens het hele scherm vullen op mobiel, waardoor je eindeloos moet scrollen om bij de juiste content te komen. Titels die enorm groot zijn of gek afbreken… het doet af aan de gebruikservaring. 

Deze mate van nauwkeurigheid en kennis van code mag je zeker verwachten van een €2.500+ website. Maar je mag niet op eenzelfde resultaat rekenen als iemand jou een professionele site op maat beloofd voor duizend euro. 

Websites op maat bouw ik door vanuit de mobiele gebruiker te denken. Op punten pas ik het design zelfs volledig aan op mobiel en tablet. Wanneer we een theme als basis nemen help ik je de juiste keuze maken, ik check dan o.a. de mate van responsiviteit.

Toe aan een redesign? Let op SEO behoud!

Een belangrijk element wat regelmatig over het hoofd wordt gezien: SEO behoud bij een redesign. Een professionele website bouwer zal hier altijd rekening mee houden en het benoemen wanneer je informeert naar een redesign. 

Vervang je jouw huidige website voor een nieuw design?

Ga je bepaalde wijzigingen maken in de structuur van de site en je content?

Stap je over naar een nieuw CMS, template of bouwsysteem? 

Dit beïnvloedt altijd in meerdere of mindere mate je ranking in Google. Afhankelijk van je huidige ranking is dit dus een belangrijk punt om rekening mee te houden. 

Met de juiste strategie voor SEO behoud voorkom je onnodige schade aan je website ranking bij een redesign. 

Dan heb ik het dus niet alleen over een technisch goed gebouwde website, maar ook over de structuur, content, code en optimalisatie van je nieuwe site. Op lange termijn kun je met de juiste SEO strategie je huidige ranking zelfs verbeteren. 

Template vs uniek design

Je kunt op verschillende manieren een website neer zetten. Je ziet dat ook terug in mijn website pakketten.

Er zijn talloze thema’s – (child) themes – die je kunt aankopen: kant-en-klare websites die je vult met je eigen teksten en beeldmateriaal. Na het installeren van WordPress upload je het theme, waarna je het kunt aanpassen naar wens.

Er zijn heel veel Divi (child) themes op de markt die een goede basis bieden. Met veel keuze komt overigens ook een grote variëteit aan kwaliteit en service.

Ga voor een betaald Divi theme wat updates ontvangt en koop van een gerenommeerde aanbieder, liefst met kennis van jouw branche. Een ontwikkelaar die support aanbiedt en uitlegt hoe je jouw theme installeert en bewerkt.

Prijzen van child themes lopen uiteen, houd rekening met circa €120 – €300,- Je zult er ook Divi bij moeten aanschaffen * – het hoofdthema (je child theme is het subthema). Divi schaf je jaarlijks aan of je koopt je licentie in één keer af.

Mijn Build with You en Build for You website pakketten zijn gericht op websites met een (child) theme als basis. Het child theme schaf je zelf aan, je Divi licentie zit in de bouw inbegrepen (m.u.v. het Build with You website pakket).

Een Build with You website is geschikt wanneer je een klein budget hebt en daarom zelf aan de slag wilt, maar de technische kant graag door een professional wilt laten verzorgen.

Ik zorg dat de basis van je site staat:

  • Koppeling van je domein en hosting pakket
  • SSL certificaat voor een beveiligde verbinding
  • Installatie en configuratie van WordPress, Divi en jouw theme
  • Installatie en configuratie van beveiligingssoftware, back-ups en je serverruimte
  • Installatie en configuratie van SEO plugin, en eventuele andere benodigde software
  • Optimalisatie van je website

Op die manier kun jij je helemaal richten op het vullen van het theme, wetende dat de basis van je website goed staat.

Heb je meer te besteden en wil je graag de bouw volledig uit handen geven aan een professional? Dan past een Build for You of Buld just for You bij jou.

Een Build for You website wordt ook gebouwd met zo’n theme als basis. Ik neem je echter alles uit handen en personaliseer het design zodat het past bij jouw bedrijf.

Het neerzetten van een technisch goede website is één. Het zodanig customizen dat je onderscheidend bent, jouw stijl en persoonlijkheid erin doorklinken en je content tot zijn recht komt, is een ander verhaal.

Ook moet je erop letten dat het theme de juiste elementen bevat om te kunnen groeien met je bedrijf.

Starten met een theme als basis is voor velen een prima optie. Maar voor sommigen is een unieke site (Build just for You)

Prachtig design én strategie

Veel webdesigners kunnen je goed helpen met het neerzetten van een mooi design.

Maar is jouw zichtbaarheid in Google erg belangrijk en moet je site winstgevend zijn, wees dan kritisch met wie je in zee gaat

Het bepalen van je strategie en de structuur van de site begint al vóórdat je gaat designen. SEO is hier onderdeel van. Dit is niet iets wat je achteraf toepast – nadat de website is gebouwd.

Dit levert je een website op die voor jou wérkt en je bedrijf helpt groeien. En terwijl jij groeit, kan je site moeiteloos met je meegroeien. 

Onderhoud en beveiliging

Wanneer je WordPress website opgeleverd wordt moet je rekening houden met technisch onderhoud en beveiliging.

Je site draait namelijk op verschillende stukken software die voortdurend updates krijgen en goed met elkaar moeten kunnen praten. En ook je serverruimte moet up-to-date blijven, dat doet een hostingbedrijf niet voor jou.

Je kunt dat technisch onderhoud in principe zelf doen, maar als je dit nog nooit gedaan hebt en niets fout wilt doen dan kun je dit het beste overlaten aan een professional. Zeker bij een grote WordPress en server updates kan het misgaan, en je kunt er je website (en dus je bedrijf) mee offline halen.

Dit technisch onderhoud wordt niet altijd vermeld in een offerte van een webbouwer, hou daar dus rekening mee! Ik bied het optioneel aan bij oplevering van je website.

Ga je het zelf doen? Maak dan altijd eerst een complete back-up van je website just in case.

Klein budget? 

Is je budget beperkt? Ga dan voor een template. Voor €500 zorg ik dat er een basis staat van waaruit jij zelf verder kunt werken.

Ik installeer en configureer WordPress, Divi en het theme, maak je pagina’s aan, zorg dat het contactformulier werkt en regel back-ups, beveiliging en alle basis plugins voor je, waarna je de website zelf vult. 

Of kies een Build for You waarin ik een unieke homepage bouw en de overige pagina’s van het theme/template aanpas en personaliseer.

Er worden overigens talloze mooie (Divi) templates en child themes verkocht die technisch goed gebouwd zijn. Na installatie en configuratie van WordPress, Divi en het thema kun je ze vullen met je eigen teksten en beeldmateriaal.

Samenvatting

Ga je voor een WordPress website en wil je het bouwen uitbesteden, denk dan goed na over de rol die jouw site gaat spelen binnen je bedrijf; op korte en lange termijn.

Waar wil je dat je website aan voldoet? Heb je genoeg aan een visitekaartje met portfolio, of wil je een website die ook gerichte traffic genereert, je bereik vergroot en bezoekers omzet tot klanten? 

Dit bepaald of je iemand nodig hebt die met je meedenkt, advies kan geven en het complete plaatje aanpakt. 

Investeer in dat geval in een ervaren webbouwer die niet alleen bouwt, maar ook strategisch te werk gaat. 

Iemand die verstand heeft van code en design, maar er ook voor zorgt dat jouw site marketingtechnisch goed in elkaar zit en geoptimaliseerd is (SEO, laadtijd en gebruikservaring).  

Zo’n website kost meer, maar uiteindelijk levert ‘ie juist geld op. Het is een solide investering in je bedrijf. 

Kun je niet meteen het hele bedrag neerleggen? Spaar dan nog even verder of vraag of er in termijnen betaald kan worden.

Zelf bied ik drie website pakketten aan, met een passende oplossing voor ieder budget.

* Welgemeende affiliate link. Ik ben namelijk fan van Divi, bouw er al mijn websites mee en raad het creatieve ondernemers ten zeerste aan. Daarom ben ik partner van Divi en heb ik een partner link. Deze tip kost jouw niets extra en het voorziet mij van mijn favoriete Kimbo espresso! ☕😋

Misschien zijn deze artikelen ook wat voor jou…

✒️ 16 websites waar je (gratis) afbeeldingen en stockfoto’s kunt downloaden van hoge kwaliteit

✒️ Zo schrijf je webteksten die jouw droomklant recht in het hart raken

Ciao,
IK BEN LAYLA

WordPress webdesigner
& Divi specialist

#creatiefondernemer
#storyteller
#website
#landingspagina
#webshop
#blog
#seo
#emailmarketing
#automatisering