Toe aan een website redesign? Zorg dat je

Wanneer iemand mij vraagt om een redesign, dan vraag ik hen allereerst naar de reden(en). Het is namelijk maar helemaal de vraag of je echt een redesign nodig hebt.

Een prachtig nieuwe design is niet altijd dé oplossing voor problemen die je ervaart met je huidige site.

Daarom vraag ik altijd dóór. Vaak blijkt dan een gebrek aan aanvragen of verkopen het echte probleem te zijn. De website is niet effectief en dat los je niet op met alleen een nieuw design.

Sterker nog, meestal is het een combinatie van dingen:

  • een niet optimale gebruikservaring,
  • de wijze waarop de site technisch gebouwd is,
  • gebrekkige SEO,
  • ondoordachte webstrategie,
  • ineffectieve copy…

Het is dus belangrijk om tot de kern van het probleem te komen en daarbij de huidige site te analyseren en hoe deze door jouw doelgroep ervaren en gebruikt wordt.

Natuurlijk kun je ook andere – technische, praktische of zakelijke – redenen hebben voor om een redesign te wensen.

Wanneer je een ander pad op gaat met je bedrijf, dan kan het zijn dat je een compleet nieuwe website en huisstijl nodig hebt. Je kunt vers beginnen op een nieuw domein.

Soms kunnen aanpassingen aan het huidige design en je content ook volstaan. In zo’n geval is het belangrijk om de juiste stappen te nemen qua SEO.

Kies je ervoor om de huidige site aan te passen en te emigreren naar een nieuw domein dan gaat hier flink wat werk in zitten en nazorg. Je zult de site de eerste weken na oplevering goed moeten monitoren om eventuele fouten op te sporen die voortkomen uit de domeinwijziging. Ook is het belangrijk dat de wijziging juist verwerkt wordt in Google, zodat het oude en nieuwe domein elkaar niet in de weg zitten.

Ik heb websites gemaakt voor klanten die vastzaten aan hun webdeveloper omdat de site aan een custom CMS hing. Dat gaf beperkingen (en oplopende kosten) omdat de webdeveloper telkens nodig was om een nieuwe pagina te creëren of voor simpele aanpassing in het design.

Anderen zijn gestart met een Wix of Squarespace site, maar zijn deze gesloten alles-in-één platformen ontgroeid. Zij willen af van de restricties die het hen oplegt.

WordPress is dan een goede keuze: het is toegankelijk, open-source en bewerkelijk – zonder dat je direct een enorm budget kwijt bent.

Je kunt er complexe marketing funnels mee maken, ongelimiteerd aan SEO werken en talloze functies als een winkel of online leeromgeving toevoegen – vaak kosteloos.

The sky is the limit, ook qua design. De enige beperking is de kennis van de website bouwer.

Wanneer je WordPress combineert met een gebruiksvriendelijk bouwsysteem – zoals bijvoorbeeld de Divi theme builder – dan kun je heel makkelijk zelf webpagina’s updaten en nieuwe aanmaken. Divi werkt intuïtief en visueel: updates voer je door aan de voorkant van je website, op de pagina zelf. Je ziet dus direct het resultaat van je wijzigingen.




Ciao,
IK BEN LAYLA

WordPress webdesigner
& Divi specialist

#creatiefondernemer
#storyteller
#website
#landingspagina
#webshop
#blog
#seo
#emailmarketing
#automatisering