Je bent er misschien nog helemaal niet mee bezig, maar het moment komt altijd sneller dan verwacht: de launch van je nieuwe website! 🎉
Heb je al nagedacht over hoe je dit bijzondere moment gaat vieren? Deze tips helpen je om te lanceren in stijl.
1. Test, test, dubbeltest!
Check: werken alle buttons en linkjes?
Check: werkt het contactformulier, komen berichten aan?
Check: wordt de automatische e-mail responder verstuurt?
En kunnen er afspraken gemaakt worden in je online agenda?
**Check, check, dubbelcheck!** Doorloop het hele proces en neem alle automatische berichten door. Plaats jezelf in de schoenen van de ontvanger en bekijk het proces door hun ogen en e-mail inbox: zorg dat alles duidelijk is en niks ontbreekt.
Niets zo vervelend als een link die naar de verkeerde pagina leidt en een button die een foutmelding geeft. Of een automatische afspraak bevestiging zonder Zoom link (duh). En met je contactformulier mag natuurlijk helemaal niets mis gaan!
2. Google Analytics en Facebook pixel
Een professionele bedrijfswebsite kan niet zonder integratie van Google Analytics. Hoe kom je er anders achter hoe je website presteert?
Vergeet niet om je sitemap aan te melden bij Google Search Console. Zo vraag je Google om jouw site te indexeren, de eerste stap om te gaan ranken in zoekresultaten.
Laat je de site bouwen door iemand? Check dan even of het koppelen van Google Analytics en Search Console voor je wordt gedaan.
3. Shout out op je social media profielen
Natuurlijk link je vanuit je website naar je social media profielen. Door deze in een nieuwe tabblad te openen kunnen mensen makkelijk de weg terugvinden naar je site en raak je ze niet kwijt (we weten allemaal hoe verslavend die nieuws feed is;)
Vergeet niet om ook vanuit je socials terug te linken naar je website 😉
Metateksten en social share
Wanneer ik je site oplever voeg ik een SEO plugin toe, zodat je site geoptimaliseerd kan worden voor Google. Met die plugin schrijf je onder andere jouw metateksten: die korte, pakkende stukken tekst vermeld bij de paginatitel in de zoekresultaten.
Je bepaalt er ook mee welke afbeelding te zien is wanneer je artikel of website gedeeld wordt op Facebook en andere socials. Voor iedere afzonderlijke pagina of bericht kun je een ander social share afbeelding kiezen.
Instagram landingspagina
Is je Instagram landingspagina ook klaar voor de lancering?
Die Insta landingspagina creëer je trouwens heel makkelijk met Divi, in de huisstijl van je website. Op die manier ben je niet alleen on-brand, je haalt er ook nog eens heel nuttige, directe data mee binnen.
Deel je enthousiasme, toon waar je mee bezig bent!
Je kondigt de lancering van je nieuwe site vast groots aan via je socials, maar waarom start je niet alvast in aanloop van de bouw met posten?
Dit soort berichten kun je goed inzetten om het gezicht en verhaal achter je bedrijf te laten zien, je enthousiasme te delen en volgers te betrekken bij het proces: het maakt het heel persoonlijk.
Sneak preview
Voorproefjes laten zien wekt de nieuwsgierigheid op: je krijgt gegarandeerd nieuwsgierige reacties.
Je kunt inhaken op de reden voor je nieuwe site: of dat nu nieuwe marktontwikkelingen zijn of persoonlijke en zakelijke mijlpalen. Misschien ga je een andere richting op of heb je nieuwe diensten waar je enthousiast over bent.
Deel je verhaal en inspireer, je volgers zijn vaak net zo enthousiast als jij en het roept herkenning en leuke, betrokken reacties op.
Behind the scenes
Biedt een kijkje achter de schermen en deel het proces naar de lancering.
Je kunt bijvoorbeeld voorproefjes showen van je nieuwe cursusomgeving. Of het nieuwe gebruiksvriendelijke klantenportaal, waardoor communicatie straks nog beter verloopt.
Introduceer de webdesigner die druk aan de slag is voor je 😉 En toon behind the scenes van de shoot waarmee je straks je nieuwe site voorziet van geweldig beeldmateriaal.
Count-down naar je launch
Wat doe je als je een nieuwe website gaat lanceren? Aftellen natuurlijk! Deel in de fun met een count-down.
Creëer een buzz door er een wedstrijdelement aan te koppelen. Een coupon die korting geeft op boekingen in de maand mei, 5 extra foto’s bij afname van een shoot, early bird prijs…
Dit maakt mensen razend nieuwsgierig naar je nieuwe diens(en) en producten. Het genereert alvast boekingen, je e-maillijst groeit en mensen zullen je social media bericht sneller delen.
Before / after
Je kent ze wel: voor/na foto’s: het is een andere leuke manier om te pronken met je nieuwe site-in-de-maak.
4. Zorg dat je opgemerkt wordt!
Je viert de launch op je socials. Maar wil je jezelf écht in de kijker spelen bij je doelgroep en je bereik vergroten? Maak dan gebruik van bestaande netwerken.
Partner-up met bedrijven in jouw branche
Door samen te werken met partners uit je branche die veel social volgers hebben en een e-maillijst met relevante contacten, bereik je in één klap een groter en nieuw publiek.
Zolang jouw kennis en expertise interessant is voor hun volgers en contacten, zullen ze graag met je samenwerken. Het is voor hen immers gratis goede content, win-win!
Die ene prachtige trouwlocatie zal graag jouw artikel 7 bijzondere droomlocaties voor een onvergetelijke Zeeuwse bruiloft delen met hun volgers, wanneer zij een vermelding krijgen met prachtig beeldmateriaal.
En als kattenfotograaf kun je met input van de lokale dierenspecialist een artikel maken over fotogenieke kattenvoeding die prachtige kiekjes opleveren met je wollige viervoeter. Introduceer de specialist, toon foto’s van shoots waarin je dit zelf hebt toegepast en… voilà, je bereikt een nieuwe groep potentiële droomklanten!
Denk ook aan lokale en branchegerichte media kanalen.
Welke specialist in jouw branche heeft een goede following die ook relevant is voor jou? En welke lokale media zijn interessant om te benaderen?
5. Google my Business, YouTube & LinkedIn
De eerste weken nadat je live bent met je website moet Google jouw site indexeren en een ranking opbouwen. Een Google my Business en je social media profielen helpen je dan om vindbaar te zijn in Google. Je hoeft namelijk niet te wachten tot je site klaar is en kunt ze al direct aanmaken.
Het helpt enorm mee in je lokale vindbaarheid en zorgt er tevens voor dat je website sneller en beter gaat ranken. Ook als je al een site hebt is zo’n profiel dus een SEO booster.
Optimaliseer je profiel voor goede vindbaarheid in je regio en branche. Vul zo veel mogelijk in en link naar je website.
Je kunt hetzelfde doen voor media als Youtube en LinkedIn. Ze verbeteren niet alleen je zichtbaarheid in Google, maar zijn krachtige een zoekmachine op zichzelf.
Weet je niet wat je op je LinkedIn profiel moet plaatsen? Een droge opsomming in CV-stijl met introductiebrief is… saai. Niemand is geïnteresseerd in wat jij de laatste tien jaar gedaan hebt (mits het erg relevant en opvallend is). Potentiële klanten willen weten hoe jij hen kunt helpen, nu.
Beschouw je LinkedIn profiel als een landingspagina van je website. Schrijf een pakkende tekst waar persoonlijkheid en expertise in doorklinkt. Vermeld belangrijke zoekwoorden en richt je op jouw ideale klant/niche. Je hoeft niet alle diensten op te sommen of volledig te zijn: focus op je belangrijkste dienst en schrijf daar een pakkende tekst voor met link naar een landingspagina in je website.
Misschien zijn deze artikelen ook wat voor jou…
✒️ Back-ups maken van je website is cruciaal: het kan gratis met Updraft Plus
✒️ Bloggen voor je creatief bedrijf werkt, mits je het strategisch doet