Zo schrijf je webteksten die jouw droomklant recht in het hart raken

Heb je weleens een social media bericht of blogartikel gelezen of naar een podcast geluisterd die je zo greep dat je meteen ALLES van diegene wilde zien?

Het ene moment heb je nog nooit van deze persoon gehoord, en ineens ben je helemaal fan.

De reden? Herkenning! De schrijver of maker verwoordt precies wat je denkt en voelt. En doet dat op zo’n manier dat het is alsof je met een bekende praat. 

Geweldige content verbindt emotioneel. En om een emotionele connectie te kunnen maken met je ideale klant moet je weten wat er in hem of haar omgaat.

Wat drijft jouw droomklant?
Welke dromen heeft hij of zij?
Waar ligt je ideale klant ‘s nachts wakker van?

Emotie ligt ook aan de basis van iedere aankoop; hoe groot of klein deze ook is. We denken misschien dat we rationele beslissingen nemen als het gaat om het uitgeven van geld, maar het daadwerkelijke moment van aankoop is altijd gebaseerd op hoe we ons voelen. 

Zo creëer je die emotionele connectie in je teksten

Hoe raak je het hart van jouw droomklant met je website teksten?
Simpel: vraag het! 

Misschien ken jij je klanten al door en door en weet je precies wat er in hun hoofd omgaat. Toch gaat het schrijven je niet makkelijk af. Je webteksten klinken algemeen en daardoor een tikkeltje saai. 

Ook dan is dit een geweldige manier om de juiste woorden te vinden.

Je kunt het je klanten en doelgroep op verschillende manieren vragen.

1️⃣ Facebook groepen zijn een goede plek: de groepen waar jouw ideale klant zich bevindt. Ik doe er regelmatig ideeën en inspiratie op.

Misschien heb je zelf een Facebook groep. Je kunt de gesprekken en antwoorden van leden overnemen in je webteksten, maar ook een poll starten of het dus gewoon direct vragen.

2️⃣ In mijn Drive heb ik een Google formulier klaarstaan met vragen die ik iemand kan toesturen.

Ik deel het formulier soms ook in relevante Facebook groepen. Mits de groepsregels het toelaten natuurlijk en de moderator het er mee eens is.

Op die manier ontvang ik waardevolle inzichten zodat ik mensen nog beter kan helpen. Input die ik ook verwerk in mijn teksten.

Mijn vragen zijn zo gesteld dat ik inzicht krijg in gedrag en emoties.

Eindig met de vraag of je contact mag opnemen n.a.v. de antwoorden en deel je enquête meerdere malen. In een mail, een oproep op Insta, LinkedIn en FB groepen, daar waar jouw doelgroep zit.

3️⃣ Ik stel dit soort vragen ook tijdens evaluaties met klanten, in een 1:1 gesprek waarin we onze samenwerking bespreken.

Het geeft me een heleboel inzichten. Inzichten waarmee ik mijn diensten en service kan verbeteren en waar ik op kan inspelen in mijn teksten.

Zeven inzichtsvragen die echte eye-openers opleveren

Gebruik deze inzichtsvragen wanneer je research doet of een klant om feedback vraagt. Pas ze zodanig aan dat ze passen bij jouw bedrijfstak, diensten en de persoon die je spreekt:

  • Wanneer jij op zoek zou zijn naar een [ …. vul hier jouw beroep/dienst in ], waar zou je dan zoeken?
    • of wanneer je iemand benadert die klant van je is geweest:
      Hoe kwam je bij mij terecht?
  • Als je zou Googlen, op welke woorden of zinnen zou je zoeken?
    • of wanneer je iemand benadert die klant van je is geweest:
      Indien je zocht via Google, op welke zoektermen of woorden heb je precies gezocht?
  • En op Instagram, op welke #hashtags zou je zoeken?
    • Op Instagram, welke #hashtags en accounts heb je bekeken?
  • Stel, je zou [ … jouw dienst / product / service ] afnemen, is er iets waar je onzeker over zou zijn of je zorgen over zou maken? Waarom?
    • Hoe vond je onze samenwerking? Had je bepaalde zorgen vooraf, en hoe heeft het uitgepakt?
  • Waar let je op? Wat maakt dat je de ene partij verkiest boven de andere?
    • En waarom besloot je uiteindelijk met mij samen te werken in plaats van anderen? Wat gaf de doorslag?
  • Als je vooruit kijkt in de toekomst – en budget speelt even geen rol wat levert [ … onze samenwerking / mijn dienst / product / service ] je op: wat is het lange termijn resultaat of voordeel voor jou?
    • Wat heeft [ … onze samenwerking / mijn dienst / product / service ] je concreet opgeleverd?
  • Als je die aanschaf niet zou doen, welke nadelige consequenties zou dit voor jou hebben?

Kant en klaar research formulier

Ik maak het je makkelijk en deel mijn kant-en-klare Google formulier met je, waarmee je research kunt doen onder je doelgroep – bijvoorbeeld in Facebook groepen.

Een kant-en-klaar formulier voor research en feedback onder klanten vind je hier, inclusief twee extra inzichtsvragen als bonus.

De bonusvragen geven je meer inzicht in wat jou onderscheidend maakt ten opzichte van anderen en helpen je om je huidige aanbod/werkwijze te verbeteren.


Vul de vragen in het formulier simpelweg aan met jouw beroep/dienst (en eventuele andere vragen die je wilt stellen).

Kies een passende kleur voor je formulier, upload je eigen logo of afbeelding en het is klaar voor gebruik. Easy-peasy!

Het aanpassen kost je 5 minuten, ik laat het je zien in de 3 minuten video hieronder.

Je kunt beide formulieren dus vandaag nog verspreiden en inspiratie opdoen voor je webteksten 👌

📥 Kopieer het researchformulier met vragen en ga meteen aan de slag

Uitleg aanpassen Google formulier (3 minuten)

En zo deel je jouw Google formulier met anderen

Ciao,
IK BEN LAYLA

WordPress webdesigner
& Divi specialist

#creatiefondernemer
#storyteller
#website
#landingspagina
#webshop
#blog
#seo
#emailmarketing
#automatisering