Iedere week stuur je talloze e-mails naar klanten, collega’s en geïnteresseerden. Je handtekening staat in elke e-mail die je verzend, dus verspil niet de kans om krachtig af te sluiten.
Heb je momenteel een super eenvoudige handtekening met alleen je contactgegevens en platte tekst? Daar is helemaal niets mis mee! Sterker nog: het helpt bij de aflevering van je berichten.
Sommige email handtekeningen zijn namelijk zo super fancy dat ze sneller als spam worden aangemerkt, en dat moet je voorkomen.
Desondanks kun je – ook met een simpele opmaak in huisstijl en aandacht voor details – een geweldige indruk maken.
Ik laat zien hoe je binnen enkele minuten een mooie, effectieve handtekening maakt die jouw merk versterkt, en ik deel Do’s en Don’ts met je, zodat je:
✒️ de handtekening professioneel inzet
✒️ meer websitebezoekers genereert
✒️ voorkomt dat jouw e-mails onbedoeld in de spambox belanden.
Een potentiële klant stuurt je een e-mail met enkele vragen. Dezelfde e-mail is ook naar een concurrent gestuurd. Kleine contactpunten zoals een e-mailhandtekening kunnen jou onderscheiden en tegelijkertijd je flair onthullen. Een professioneel ontwerp voor e-mailhandtekeningen kan een grote rol spelen bij het overbrengen van jouw persoonlijkheid in de inbox van mensen en het delen van doordachte en strategische informatie.
Zo maak je je handtekening ‘spamscore proof’ en voorkom je dat jouw e-mails in spam belanden
📨 Gebruik nooit een URL shortener (zoals Bitly) om de links in je handtekening te verkorten.
URL-verkorters zijn handig wanneer je lange URL’s moet delen, maar je moet ze niet in de handtekening zelf gebruiken. Spamfilters geven er vaak een negatieve score voor.
📨 Check of alle links goed werken (en zorg dat de pagina’s waar je naar linkt geopend worden in een apart tabblad).
📨 Verzend je de e-mails met een e-mail marketing tool (zoals Mailchimp), zorg dan
📨 Neem geen bijlagen (attachments) op in je handtekening
Wat vermeld je dan wel in je e-mail handtekening?
Een portretfoto is een duidelijk ‘ja’ als je een persoonlijk merk opbouwt en je bent het gezicht van jouw bedrijf. Maak een onvergetelijke eerste indruk door je headshot op te nemen in je e-mailhandtekening. Volgens Forbes: “Mensen hebben een inherent vertrouwen in andere mensen. Als je een gezicht bij uw bericht opneemt, wordt het onmiddellijk menselijker en betrouwbaarder.’ Vertrouwen is een goede zaak, toch?
Je bedrijfsnaam en -titel – We zouden allemaal moeten weten dat we onze bedrijfsnaam en contactgegevens in onze e-mailhandtekening moeten opnemen, maar vergeet je functietitel niet. Door jouw rol te vermelden, weten mensen precies wat je doet.
Oproep tot actie (CTA): Je e-mailhandtekening is een geweldige plek om verder in contact te komen met uw vragen en klanten. Je kunt dit gebied van tijd tot tijd wijzigen voor wat je maar wilt promoten. Organiseert je een evenement? Is er een promotie die je uitvoert? Wilt je mensen uitnodigen om lid te worden van uw e-maillijst, je volgen op sociale media of zelfs jouw handtekeningservice of portfolio verkennen? Geef ze één pad vooruit en ze zullen landen waar jij ze wilt hebben.