E-mailproviders zoals Gmail en Outlook doen er alles aan om jou te beschermen tegen spam.
Bij het koppelen van je email marketing software van keuze heb ik je account zo ingesteld dat jij als afzender geverifieerd bent, en ook je domein.
Toch betekent dat niet dat jouw nieuwsbrieven en geautomatiseerde berichten nu gegarandeerd in de inbox belanden.
Dit hangt namelijk grotendeels af van… jouw e-mail ‘gedrag’. Jawel, er bestaat een ware e-mail etiquette!
Een manier waarop e-mailproviders spam proberen te detecteren, is door elke e-mail – dus ook die van jou – te scannen op woorden, -zinnen en -stijlen die vaak worden gebruikt door spammers.
Waar letten ze nou precies op?
Hier volgen enkele Do’s en Don’ts om te voorkomen dat jouw super waardevolle e-mails ten onterechte in de spambox belanden.

Zo heurt het! Vermijd dat jouw e-mails als spam worden aangezien
👉 Gebruik je links in je e-mail?
Let dan goed op dat je uitsluitend naar kwaliteitssites linkt en gebruik geen verkorte URL’s in je e-mails (zoals bit.ly-links), die laatste worden vaak door spammers gebruikt.
👉 Vermijd ‘spamachtige’ woorden in je onderwerpregel en inhoud
Gebruik geen woorden en zinnen die super ‘salesy’ zijn. Woorden als goedkoop, gratis, koop nu, etc. doen de spam alarmbellen afgaan.
Een programma als ActiveCampaign (MailBlue) geeft dit trouwens aan – wanneer je de nieuwsbrief of e-mail sequentie maakt wordt jouw onderwerpregel hierop gecheckt door de software, maar je kunt het ook meten met deze tool.
👉 Pas op met veel uitroeptekens of HOOFDLETTERS!!!!
Het is prima om enthousiast te worden over je e-mail door één uitroepteken te gebruiken, maar spammers gebruiken graag meerdere uitroeptekens en HOOFDLETTERS!!!! – allemaal om mensen te verleiden. Gebruik ze dus met mate.

👉 Een voorliefde voor rood? Niet doen!
Gekleurde lettertypen zijn een geweldige manier om een link, woord of zin visueel te benadrukken, maar helaas is de kleur rood een absolute no-go in email marketing land: super spammerig.
Gebruik in plaats van rood dus een andere kleur, eentje die goed leesbaar is en bij jouw huisstijl past.
👉 Voeg je afbeeldingen toe? Vergeet de alt-tekst niet.
Spamfilters zien afbeeldingen niet, ze worden als lege ruimtes ‘waargenomen’. Maak je nieuwsbrief daarom nooit op als één grote afbeelding.
En wanneer je afbeeldingen gebruikt, vul de lege ruimtes op met alt-tekst, die een korte beschrijving geeft van wat er te zien is.
👉 Personaliseer je bericht.
Het verschil tussen jou en een spammer is dat jij jouw abonnee kent.
Je toont dit aan spamfilters door personalisatietags (dynamische content) toe te voegen, waarmee de software automatisch de voornaam invult of andere persoonlijke gegevens die je contact aan jou heeft verstrekt.
En natuurlijk wil je jouw e-mails sowieso graag persoonlijker maken: win-win dus!
Maar ook het gedrag van je abonnees is van invloed op je zenderreputatie
Wanneer je contacten negatief reageren op jouw e-mails, dan vergroot dat de kans dat AL jouw e-mails de inbox overslaan; dus het benadeelt al je contacten.
Dit gebeurt wanneer je contacten:
… jouw nieuwsbrieven helemaal niet openen
… jouw nieuwsbrieven verwijderen voordat ze worden geopend
… je nieuwsbrieven markeren als spam
Dit moet je dus voorkomen!

Stimuleer ‘positief gedrag’ om je zenderreputatie te verbeteren
Zorg daarom dat je relevant en waardevol bent voor je contacten. En zorg dat je email marketing software dit kan oppikken.
Dat doe je door:
📨 Je boodschappen te timen
Denk na over het tijdstip waarop je de e-mails verzend. Bepaalde dagen en momenten zullen voor een grotere betrokkenheid zorgen dan andere.
📨 Je lijst regelmatig op te schonen
Iedere e-maillijst bevat na verloop van tijd ongeldige e-mailadressen. Verwijder ze, serieus!
Een bounced e-mail is een e-mail die niet kan worden afgeleverd en wordt teruggestuurd naar de afzender. Er zijn twee soorten bounces: soft bounces en hard bounces.
De hard bounces wil je ten allen tijde voorkomen. Ze beschadigen je afzenderreputatie en de bezorgbaarheid van toekomstige nieuwsbrieven.
De beste manier om ongeldige e-mailadressen te vermijden, is door dubbele opt-in en/of reCAPTCHA toe te voegen aan je aanmeldingsformulier.
Daarnaast is het belangrijk om je software zodanig in te stellen dat je alleen blijft zenden wanneer een contact betrokkenheid toont.
E-mailproviders zoals Gmail, Outlook en Yahoo houden namelijk bij hoe uw abonnees omgaan met je e-mails.
Wanneer je e-mails blijft sturen naar mensen die je nieuwsbrieven en e-mails niet openen, zullen de spamfilters je berichten uiteindelijk naar de spammap verplaatsen.
📨 Maak het om die reden ook super makkelijk voor mensen om zich af te melden voor jouw e-mails
Wanneer mensen zichzelf afmelden voor je nieuwsbrieven, dan heeft dit geen negatieve invloed op je zenderreputatie. Sterker nog: het is een goed teken, want het betekent dat je het afmelden gebruiksvriendelijk hebt gemaakt.
Veel mensen markeren ongewenste e-mails als spam omdat ze de afmeldlink niet kunnen vinden. Sommige e-mailproviders gaan e-mailafzenders al blokkeren met slechts 2-3 spamrapporten per duizend e-mails.
Zorg dus voor een duidelijke en goed zichtbare afmeldprocedure.
Maar het allerbelangrijkste:
📨 Creëer steengoede inhoud die relevant is voor jouw doelgroep, zodat jouw contacten enthousiast zijn om van je te horen.
Maar… Hoe weten e-mailproviders dat mijn abonnees betrokken zijn en mijn berichten waarderen?
Ze houden het bij! Ze registreren hoe abonnees omgaan met je berichten en herkennen zowel positieve als negatieve acties.
Positieve acties van je abonnees zijn:
✔️ Het openen van jouw nieuwsbrief, e-mails en autoresponders.
✔️ Het verplaatsen van je berichten naar verschillende mappen of labels (bijv. van de map Promoties naar het tabblad Primair)
✔️ Jou als contact toevoegen aan hun adresboek
✔️ Reacties op jouw nieuwsbrieven en geautomatiseerde e-mails
✔️ Jow berichten doorsturen naar anderen
✔️ Jouw berichten uit de spamfolder halen door ze te markeren als ‘geen spam’.
Zorg dus dat je dit gedrag ‘aanmoedigt’.