Het is vaak de meest verwaarloosde pagina van een website – de contactpagina. Meestal is het niet meer dan een simpel contactformulier met link naar social media. Ik zal eerlijk bekennen dat ook mijn contactpagina nog steeds een tikkeltje saai is.
En dat is zonde, want mensen bezoeken deze pagina om jou te contacten – een belangrijk moment! Zorg daarom voor een vriendelijke, persoonlijke kennismaking.
Laten we kijken hoe je jouw contactpagina zo kunt inzetten dat je een geweldige indruk achterlaat, en wat er gebeurt zodra mensen hun bericht verzenden.
Toon persoonlijkheid
Natuurlijk wil je het mensen zo makkelijk mogelijk maken om je te contacten. Via een ingebouwd contactformulier, door je telefoonnummer aanklikbaar te maken, je socials te vermelden, te linken naar je WhatsApp en Messenger chat, misschien voeg je zelfs een chatbot toe…
Maar heb je er al over nagedacht hoe je – naast deze praktische zaken – persoonlijkheid kunt tonen en er iets speciaals van kunt maken?
Het moment dat mensen jou contacten zijn ze enthousiast over jouw bedrijf en wat jij te bieden hebt. Wees dus attent, memorabel en beantwoord de contactaanvraag met eenzelfde enthousiasme.
Dit zijn ingrediënten van een memorabele contactpagina:
✨ Voeg een persoonlijke afbeelding toe.
✨ Maak het extra persoonlijk door een korte videoboodschap te plaatsen.
✨ Krijg je vaak dezelfde vragen? Neem een FAQ op met veelgestelde vragen.
✨ Design het contactformulier en de social media buttons in je huisstijl, en maak er iets speciaals van!
✨ Vervang de standaard beschrijving in de velden van het contactformulier (voornaam, e-mail etc.), doe hetzelfde voor de tekst in de ‘verzend’ button: maak het meer persoonlijk.
Wat gebeurt er nadat het bericht verzonden is? 📬
Ik heb al veel contactformulieren en meestal zie ik na verzending een standaardbericht: “Bedankt voor je bericht, wij nemen spoedig contact met je op”.
Hoewel het natuurlijk geruststellend is om te weten dat mijn bericht is aangekomen, voelt het ook een beetje “meh”. Niet bepaald het begin van een mooie relatie!
Redirect mensen daarom na verzending van hun bericht naar een “contact-succes pagina“.
Op die succespagina bevestig je dat het bericht ontvangen is, maar het is ook een geweldig moment om je creatieve kant te tonen, persoonlijk te worden en behulpzaam te zijn.
🌟 Je kunt er een videobericht te plaatsten waarin je uitlegt wat ze kunnen verwachten (jouw follow-up, vervolgstappen etc.). Of vertel een toepasselijk verhaal.
🌟 Nodig je nieuwe contact uit om te connecten op social media of om een kijkje te nemen in je Facebook groep.
🌟 Denk ook aan de volgende stap in jullie verhaal: wees behulpzaam door te linken naar een relevant blog artikel, je populairste podcast aflevering, link naar je gratis weggever of stel voor dat ze zich aanmelden voor je e-maillijst.
In any case: hou het kort, persoonlijk, en relevant: creëer een positieve connectie, vermijd informatie overload.
Dus geen minutenlange video! Een 1 minuut videoboodschap is voldoende om een klik te maken en persoonlijkheid te tonen.
Voorzie je video van ondertiteling; dit is niet alleen handig voor mensen die slechthorend zijn, maar ook voor contacten die in een stiltecoupé zitten.
Zet je formulier ‘slim’ in
Door met een slim contactformulier te werken kun je automatisch doorlinken naar zo’n succespagina.
Je kunt zo’n formulier ook koppelen aan e-mail marketing software waarmee je de inzending direct opvolgt met een autoresponder.
Op die manier creëer je een gestroomlijnde ervaring:
- Mensen sturen jouw een bericht.
- Na verzending worden ze doorgelinkt naar een succespagina met persoonlijke boodschap en link naar relevante informatie of socials.
- Vervolgens ontvangen ze direct een attent bericht van je in hun e-mail inbox, met melding dat je snel persoonlijk opvolgt en voor nu alvast linkt naar handige info, je prijsbrochure of veelgestelde vragen.
- Zodra je tijd hebt volg je persoonlijk op.
Je kunt de succespagina en autoresponder personaliseren door gebruik te maken van dynamische content: info die je contact verstrekt tijdens het invullen van het contactformulier.
Zo kun je op de succespagina en in je autoresponder diegene met zijn of haar voornaam aanspreekt – wat het heel persoonlijk maakt, alsof je elkaar net al hebt ontmoet.
Vervolgens kun je linken naar handige informatie – bijvoorbeeld je prijsbrochure – zodat je nieuwe contact dit meteen kan inzien en downloaden. Of je verwijst naar een blog artikel met uitleg over jouw werkwijze.
Op die manier hebben mensen meteen relevante informatie – wellicht beantwoordt het meteen hun vragen (!) – en kun jij opvolgen wanneer je daar tijd voor hebt.
Het zal je verbazen hoezeer zo’n persoonlijke en behulpzame auto follow-up gewaardeerd wordt. Je maakt direct een goede indruk.
Het staat niet alleen professioneel en attent, het haalt een heleboel druk weg bij jou om direct te reageren en je onderscheid jezelf van al die concurrenten die geen speciale aandacht geven aan het contactmoment. Win – win!
Met Fluent Forms voeg ik een slim contactformulier toe aan je contactpagina.
En dit zijn mijn favoriete email marketing programma’s waarmee je autoresponders kunt creëren, vervolgberichten kunt versturen, je weggever kunt automatiseren en nieuwsbrieven en complete funnels kunt maken.