Effectief bloggen: checklist blogartikelen schrijven ✔️

Je hebt je blog artikel paraat en staat op het punt om deze te publiceren… Check, check: niks vergeten? Weet je het zeker?

Gebruik deze handige checklist met tips! ✔️

Ik schrijf ieder artikel aan de hand van deze checklist en zou niet zonder kunnen.

Ik heb mijn blog checklist ook als een Google Doc voor je klaarstaan. Handig om te bewaren op je computer of om uit te printen.

laptop op design tafel

✔️ Titel

👉 Max 60 karakters is optimaal voor de pagina titel – je kunt dit checken met je SEO plugin. Die geeft aan hoeveel karakters je nog over hebt.

👉 Check de permalink en kort deze evt. in: 4 – 6 woorden is optimaal. Doe dat inkorten altijd vóórdat je de pagina publiceert, zodat je geen redirect hoeft te maken of 404 foutmelding creëert. Sla het bericht op als concept en bewerk vervolgens de permalink.

👉 Het hoeft geen vloeiende zin te zijn, laat woorden als “en”, “een”, “de”, “is” weg.

👉 Gebruik steekwoorden uit de titel en let op belangrijke zoekwoorden. Zorg ervoor dat deze de inhoud van de pagina goed weergeven. Idealiter bevat de permalink één of twee zoekwoorden.

✔️ Categorieën

👉 Vink de juiste categorie(ën) aan, gebruik evt. ook tags voor een verdere verdeling (je vult de tag in rechts, direct onder categorieën).

👉 Maak niet te veel categorie(ën)! Een categorie is een hoofdindeling, die eventueel verder onder te verdelen is in subcategorieën.
Tags zijn een variant van de categorie. Dus:

categorie = fotoshoot kinderen 
tags die daarbij horen = kinderfeestje, kindercasting, vriendinnenshoot, moederdag, etc. 

✔️ Uitgelichte afbeelding

👉 Voeg een uitgelichte afbeelding toe, kies een horizontale / landschapsfoto (langste zijde in de breedte).


Afhankelijk van hoe je blog gebouwd is, verschijnt deze afbeelding in de blogresultaten op de pagina die het overzicht aan blogartikelen toont. Daarmee bedoel ik een pagina zoals in onderstaande afbeelding, of zoals mijn blogpagina.

✔️ Zorg dat al je afbeeldingen geoptimaliseerd zijn

👉 Check of je daadwerkelijk IEDERE afbeelding hebt geoptimaliseerd, dus:

a. Geef de afbeelding de juiste afmetingen (blog afbeelding: 1080px aan langste zijde | of een paginabrede afbeelding die het hele scherm vult (o.a. header): 1920px breed).

b. Gebruik .jpeg voor afbeeldingen (gebruik .png spaarzaam en uitsluitend voor afbeeldingen met transparante achtergrond zoals logo’s of klein, grafisch artwork)

c. Comprimeer je afbeelding, bijv. met tinypng

✔️ Voorzie je afbeeldingen van een alt-teksten!

👉 Zorg dat je direct de alt-tekst ingeeft wanneer je een afbeelding upload in je blog. Je doet dit in de media bibliotheek.

Uitleg voor het schrijven van een goede alt tekst vind je in hier.

Ben je fotograaf? Ik geef je tips en alt-tag voorbeelden voor je foto’s en fotogalerij!

screenshot van afbeelding met alt-tekst in mediabibliotheek

!! Vergeet niet je SEO instellingen onderaan het Bericht!!

Deze geef je in met de SEO plugin. Bewerk of voeg toe:

✔️ Metabeschrijving/Metatekst 

👉 Max 160 karakters is optimaal. 
Korter is prima, bij een langere tekst is het waarschijnlijk dat de tekst wordt afgekapt (en dus niet volledig te zien is in de zoekresultaten). 

De metatekst schrijf je niet voor SEO, je schrijft hem voor mensen die jouw pagina vinden in de zoekresultaten. 

Twee dingen zijn belangrijk voor het schrijven van een goede metatekst: 

1️⃣ Schrijf een aantrekkelijke tekst waar mensen graag op willen klikken. 

✔ Zorg dat het duidelijk is waar de pagina over gaat. 
✔ Prop de metatekst niet vol met zoekwoorden, maar maak er een aantrekkelijke tekst van die aanzet om te klikken. 
✔ Kijk voor inspiratie ook eens naar wat concurrenten doen door zelf op de zoekwoorden combi te zoeken in Google. 

2️⃣ Zoekintentie: denk na over waar mensen op zoeken en hou daar rekening mee wanneer je de metatekst schrijft. 
Dit is vooral belangrijk bij blog artikelen omdat je die zeer specifiek op een bepaalde zoekwoorden combinatie schrijft. 

✔️ Facebook share afbeelding en evt. die voor Twitter

Dit is de afbeelding die getoond wordt wanneer mensen je blogartikel op social media delen.

✔️ Eindig je blog artikel – wanneer dit logisch is – met een duidelijke Call to Action

 Je hebt het artikel immers niet voor niets geschreven: je wilt dat mensen actie ondernemen! 

Dat kan het boeken van een shoot zijn, een afspraak maken in de online agenda, contact opnemen, inschrijven op je workshop, of een ebook downloaden (gratis weggever/lead magnet).

👉 Denk na over de pagina waar je naar linkt: deze pagina krijgt namelijk ‘link juice’, je geeft aan Google aan dat dit een belangrijke ‘hoofd’pagina is.

👉 Of verwijs onderaan naar 1 of 2 andere artikelen als zijnde ‘ook interessant voor jou’. 

Zo houd je mensen langer vast op je website en kun je hen andere relevante artikelen met tips en advies tonen.

laptop toont downloadable gratis weggever

✔️ Zorg dat je artikel goed scanbaar is

Niets zo ontmoedigend dan één grote lap tekst waar geen eind aan lijkt te komen.

Je blog is geen boek of proefschrift! Mensen lezen webpagina’s niet van A tot Z, ze scannen. En wanneer jouw artikel precies is wat ze zoeken gaan ze nauwkeuriger lezen.

Maak je artikel scanbaar door:

👉 Korte paragrafen te gebruiken. Vaak zijn één tot twee zinnen al genoeg. Zo creeer je

👉 Deel je tekst op met tussentitels. H2 en H3 titels zijn belangrijk voor SEO, vermeld dus belangrijke zoektermen en richt je op de zoekintentie van jouw doelgroep: vraag je af waar diegene naar op zoek is en welke zoektermen daarbij horen.

👉 Zorg dat de titels alleen de kern van je verhaal weergeven, zodat mensen die alleen de titels scannen precies weten waar jouw artikel in een notendop over gaat.

NB! Schrijf je blogartikel allereerst voor mensen, niet voor Google.

Zorg er voor dat je metabeschrijving, titel, tussentitels en permalink de inhoud van je bericht goed weergeven en prop ze niet vol met zoekwoorden!

Google zet leesbaarheid voorop en heeft de (be)zoeker op nummer 1 staan. Zorg dus voor relevante, pakkende teksten en hou zoekwoorden in het achterhoofd.

👉 Download de checklist in je Google Drive

Ciao,
IK BEN LAYLA

WordPress webdesigner
& Divi specialist

#creatief
#ondernemer
#storyteller
#wordpress
#divi
#landingspagina
#webshop
#blog
#seo
#funnel
#emailmarketing
#automatisering

of keer terug naar
de Handleiding overzichtspagina: