Wanneer ik websites maak voor creatieve ondernemers dan is één van de wensen een portfolio. Maar zelden krijg ik de vraag om ook case studies op te nemen.
En dat is een gemiste kans, want case studies (oftewel klantencases) zijn je geheime wapen in het verkoopproces!
Wat is een case study, en waarin verschilt het van je portfolio items?
Natuurlijk heb je je portfolio nodig om je werk en stijl te tonen, zodat je jezelf in de kijker speelt bij je ideale klant.
Daar voeg je enkele testimonials aan toe, klantenervaringen die aantonen dat mensen super tevreden zijn over jouw werk.
Maar een casestudy gaat veel dieper dan dat.
Een goed samengestelde case study positioneert jou als een expert in je niche. Je toont ermee je aanpak, denkproces en welke concrete resultaten je behaalt voor je klant.
Het gaat dus verder dan het eindresultaat van je werk tonen.
Het geeft inzicht in je werkwijze en vertelt het hele verhaal van jullie samenwerking – vanaf dat de klant bij jou terechtkwam tot aan wat jullie samenwerking hem/haar concreet heeft opgeleverd.
Case studies kun je daarom goed inzetten om potentiële droomklanten te overtuigen dat jij de beste optie bent voor hen.
Niet elk portfolio item hoeft overigens een casestudy te zijn, als je er maar twee of drie achter de hand hebt.
Zorg dat het echte ‘deal-breakers’ zijn die ervoor zorgen dat potentiële klanten jou verkiezen boven iemand anders.
Zes ingrediënten van een case study die overtuigt
Een case study bevat de volgende elementen:
1️⃣ Een projectoverzicht
2️⃣ De briefing
3️⃣ Het proces
4️⃣ De oplossing
5️⃣ Resultaten: de impact die jouw dienst of product heeft gehad
6️⃣ Testimonial (klantenervaring)
Het mag misschien veel werk lijken, maar de meeste onderdelen horen bij het normale werkproces – het is dus vooral een kwestie van dit goed documenteren.
Denk vooraf na over waar jouw klanten vaak tegen aanlopen. Het moet iets zijn wat ze graag opgelost willen zien.
Vraag jezelf vervolgens af wat voor soort info jouw doelgroep graag tot zich neemt (of waar ze juist moeite mee hebben) – zijn dat de technische details of bijvoorbeeld een grondige uitleg?
Schrijf de case study als een persoonlijk verhaal dat je ondersteunt met feiten.
Let goed op je woordkeuze! Hou je doelgroep in gedachten: hoe verwoordden ze zelf hun probleem? Let op hun antwoorden en woordgebruik – je kunt dit letterlijk overnemen.
1. Project overzicht
Begin je case study met een korte samenvatting die het volgende bevat:
👉 Een pakkende koptekst waarmee je de aandacht van je lezer pakt
👉 De naam (en eventueel het bedrijf) van je klant, al dan niet met logo.
👉 Directe links naar de projectresultaten (indien mogelijk)
👉 Een lijst van de tools / technieken die tijdens het project worden gebruikt.
2. De briefing
Als je de intake met je klant goed hebt gedaan, dan heb je de onderliggende problemen uitgediept en kun je uitleggen waarom je klant bij jou terechtkwam en waarom de timing van het project cruciaal was voor hun bedrijf.
Je kunt de opdracht van de klant opsplitsen:
▶️ Beschrijf het probleem (of de uitdaging) die je klant ervaarde aan het begin van jullie werkrelatie. Wat was de hulpvraag?
▶️ Schets de tastbare doelen.
Dit is het moment om gewiekst te zijn! Zorg dat potentiële klanten zich herkennen in die probleemstelling.
Door de urgentie van een project te benoemen (bijvoorbeeld het mislopen van kansen en omzet) help je potentiële klanten inzien dat ze zich in dezelfde situatie kunnen bevinden en actie moeten ondernemen.
3. Het proces
Hier beschrijf je hoe je de klant hebt geholpen deze uitdaging aan te pakken en op te lossen.
Doorloop jouw plan van aanpak: dus hoe je van het probleem naar de oplossing hebt toegewerkt.
Doe dat zodanig dat potentiële nieuwe klanten jouw proces begrijpen en waarderen hoeveel werk er komt kijken bij het plannen en opleveren van een resultaatgericht project.
Je kunt het volgende opnemen:
Schetsen, details van een mood- of storyboard, afbeeldingen die ontwerpdetails weergeven, mock-ups, time-lapse-video’s van een specifieke ontwerpfase, etc.
4. De oplossing
Hier kun je pronken met het voltooide project! Je kunt het volgende opnemen:
Foto’s van het eindresultaat op locatie, mock-ups die de huisstijl / ontwerp / illustratie tonen, stijltegels, een videotour, variaties van een ontwerp.
Op die manier kunnen lezers het resultaat bekijken zonder je website te verlaten.
Artboard Studio is een fijn programma om eenvoudig allerlei soorten mock-ups te genereren.
Maar het gaat niet alleen om de visuals! Vergeet niet om de tastbare doelen uit de briefing opnieuw aan te halen en te koppelen aan de uiteindelijk oplossingen.
Gedurende de samenwerking kan het zijn dat de oorspronkelijke opdracht zich uitbreidt of je ontwikkelt aanvullende . Zorg dat je deze extra’s ook opneemt die je naast de opdracht hebt gemaakt. Dit gebeurt vaak van nature tijdens een project en het is belangrijk om te benadrukken waar je de verwachtingen hebt overtroffen.
5. Behaalde resultaten
Hier kun je jezelf echt onderscheiden van anderen! Laat zien wat de uiteindelijke uitkomst was van de samenwerking.
Heb je meetbare verbeteringen of resultaten (zoals cijfers en infographics) waarmee je kunt aantonen dat je jouw klant hebt geholpen om zijn/haar doelen te bereiken? Geweldig!
Concrete, tastbare resultaten zijn altijd indrukwekkend, het heeft enorm veel aantrekkingskracht op nieuwe klanten.
Ontbreekt het aan ‘harde data’?
Dan kun je bijvoorbeeld ook reacties op social media screenshotten waarin volgers van het bedrijf de verbeteringen en vernieuwingen opmerken.
Misschien ervaren medewerkers van het bedrijf een verschil in klantenreacties? Dan kun je dit hier benoemen en hen aan het woord laten.
6. Een testimonial van je klant
Hier laat je de klant zelf aan het woord. Probeer indien mogelijk zowel een schriftelijke als een videogetuigenis te verzamelen. Het is handig om beide te hebben zodat je ze kunt hergebruiken op sociale media.
Maak het je klant zo makkelijk mogelijk door een structuur aan te bieden:
⭐ Stuur een lijst met vragen via een Google-formulier, of
⭐ Creëer een vragenlijst met Fluent Forms (waarmee ik ook je contactformulier maak), en neem deze op in een pagina van je website.
In plaats van een standaard vragenlijst kun je ook kiezen voor een conversationeel Fluent Forms formulier, waarbij de vragen niet onder elkaar staan, maar de volgende vraag pas getoond wordt wanneer je antwoord geeft op een vraag.
⭐ Met een tool zoals VideoAsk of SendSpark kunnen klanten hun antwoorden op jouw vragen inspreken.
Een transcriptietool als Happy Scribe zet de video testimonial om tot tekst, zodat je de antwoorden ook weer op andere plekken kunt inzetten – uitgeschreven.
⭐ Als je merkt dat iemand zich ongemakkelijk voelt bij het opnemen van een testimonial, dan kan een meer ontspannen Zoom-interview goed werken.
Maak het zo makkelijk mogelijk om een testimonial te geven, op die manier krijg je sneller reactie en ontvang je veel betere resultaten.
Neem een directe link naar het eindresultaat op, maar presenteer alles zodanig dat lezers het project volledig kunnen verkennen zonder jouw site te hoeven verlaten. Je wilt ze immers motiveren om de volgende stap te nemen, je contacten!
Hoe kies je de juiste case study?
Schrijf alleen case studies over succesvolle klantenprojecten waarvan je er graag meer zou willen. Dit zijn de droomklanten die je wilt aantrekken.
Vraag je vervolgens af welke huidige klant interessant kan zijn voor toekomstige klanten. Bereid je goed voor Welke informatie wil je zeker krijgen?
Start vervolgens met het documenteren van jullie werkproces en verzamel projectfoto’s, schetsen, screenshots, etc. Alles wat je nodig hebt om een steendgoede case-study te maken.
Kijk ook naar geschikte afgeronde projecten – partijen waarmee je een goede band hebt opgebouwd en die je eventueel nog eens kunt contacten om resultaten te bespreken of voor een aanvullende video testimonial.
Maar ik heb nog niet het soort ideale klant gehad die perfect past bij een case study…
Wanneer je nog maar weinig klanten hebt gehad of niet het gevoel hebt dat één van deze projecten geschikt is als case-study, dan kun je twee dingen doen:
1️⃣ Je maakt één case-study waarin je focust op je aanpak in het werkproces en de verschillende onderdelen in dat proces illustreert aan de hand van verschillende projecten.
2️⃣ In plaats van een klantenproject beschrijven kun je ook een fictief project nemen of een voorbeeld ‘uit het wild’, waarbij je uitlegt wat jouw aanpak zou zijn.
Zet je case studies in om meer droomklanten aan te trekken
Een gedetailleerde case study is je nieuwe geheime wapen!
Je kunt ernaar linken vanuit relevante artikelen in je blog of een pop-up inzetten.
Case studies zijn ook heel geschikt om op te nemen in contactaanvragen. Link er naar vanuit je succespagina – de pagina die potentiële klanten te zien krijgen wanneer ze je contactformulier invullen of een afspraak boeken in je online kalender.
En je kunt tijdens het verkoopgesprek de casestudy erbij pakken om je werkproces uit te leggen, zodat ze een volledig beeld krijgen en jouw toegevoegde waarde voor hun bedrijf snappen.
Een case-study hoeft niet altijd tekstueel te zijn. Maak een video over je case study en voeg deze toe aan je case-study pagina.
Je doorloopt daarin alles op video: toont je werk en het eindresultaat via een schermopname op je computer en voorziet het geheel van ondertiteling, zodat je het ook op social media kunt delen en met mensen die slechthorend zijn.
Heb je geen professionele opname apparatuur? No worries, het hoeft echt niet perfect! Sterker nog, wanneer het allemaal niet te gelikt is kom je juist persoonlijk en benaderbaar over – precies zoals ze je straks ook te spreken krijgen.
Schermopnames kun je simpelweg maken via QuickTime Player of software als Loom (gratis!), waarbij je de beelden tegelijkertijd van commentaar kunt voorzien.
Editen kan met iMovie (nogmaals, het hoeft niet perfect). En ben je op zoek naar een mooie manier om de boel te presenteren, dan kun je in Canva > Sjablonen > Zakelijk mooie, professionele presentatie templates vinden die je als basis kunt gebruiken.
Die video kun je dan weer mooi hergebruiken op je socials 😉
Voorbeeld case-study
Lees mijn case-study n.a.v. een WordPress website redesign voor interieurarchitect Laura.